Er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå?
Trykk her og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.
Informasjon
Utdanningen tar for seg ulike emner innen palliativ omsorg og pleie, og gir god kompetanse innen blant annet observasjon, behovsavklaring og lindrende tiltak. Begrepet palliasjon omhandler langt mer enn kun livets aller siste timer.
Kunnskap og fokus bidrar til god omsorg for pasienten når livet skal leves i sin avsluttende fase. Helsepersonell med trygghet på egen kompetanse er derfor nøkkelpersoner for den gode omsorgen.
Tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning skal gå hånd i hånd med lindring og medmenneskelighet.
Dette er en fagskolemodul som gir 10 studiepoeng.
Fagskolemodulen er finansiert gjennom Bransjeprogram for helse og omsorg.
Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland, Vestland og Agder.
Organisering av opplæringen
– Utdanningen tilbys som en fagskolemodul på 16 uker med totalt 64 timer undervisning
– Utdanningen inneholder ett arbeidskrav hvor studentene leverer inn en skriftlig oppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. Det er læringsutbyttet for modulen som skal måles når karakter gis
– Fullført og bestått fagskolemodul gir 10 studiepoeng på nivå 5.1 i Norsk kvalifikasjonsrammeverk
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, sykepleiere, vernepleiere, fysioterapeuter og andre som jobber med palliative pasienter.
Opptakskrav
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
Fagskolen er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskolemodulen Tverrfaglig palliativ omsorg kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
– dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Helsearbeiderfaget
eller
– dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Helsearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse må søker gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
– dokumentert autorisasjon som sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, omsorgsboliger, palliative avdelinger etc.
Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon/fagbrev innen helsefagene.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Fritak for deler av utdanningen
Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak
Innhold i fagskoleutdanningen
1. Etikk og Kommunikasjon
1a. Etikk
1b. Mitt møte med brukeren/pasienten og pårørende
1c. Menneskesyn og menneskeforståelse
1d. Verdier og verdioppfatninger
1e. Holdninger
1f. Kommunikasjon
1g. Kommunikasjonsteori
1h. Kommunikasjon i et hjelpeperspektiv?
2. Palliasjon
2a. Hva er palliasjon; definisjon og begreper
2b. Livskvalitet, mestring og håp
2c. Pasientsentrert tilnærming
2d. Pårørende, krise, sorg
2e. Den gode samtalen
3. Tverrfaglig samarbeid
3a. Ulike yrkesgrupper
3b. Tverrfaglig samarbeid definisjon
3c. Samhandling og koordinering av tjenester – lovverk
4. Sykdommer og palliativ omsorg til alvorlig syke og døende
4a. Kreftsykdom i palliativ fase
4b. Lungesykdom, KOLS
4c. Demens
4d. Eldre palliative pasienter
4e. Nevrologiske sykdommer
5. Symptomer og lindrende tiltak
5a. Smerte
5b. Kvalme
5c. Dyspne
5d. Ernæring, matlyst, appetitt
5e. Obstipasjon
5f. Angst/uro og depresjon
5g. Munntørrhet
5h. Delir
5i. Fatigue
5j. Observasjoner og kartleggingsverktøy:
5k. Observasjon og rapportering av symptomer
5l. ESAS
5m. Mobid 2
6. Åndelige og eksistensielle behov
6a. Definisjoner
6b. Rettigheter
6c. Egne verdier i møte med åndelige/eksistensielle behov
6d. Kommunikasjon og refleksjon rundt åndelige/eksistensielle behov
6e. Pleie og omsorg i det tverrkulturelle perspektiv
6f. Kommunikasjon og kartlegging av menneskers ønsker og ritualer
7. Helhetlig omsorg og pleie ved livets slutt
7a. Det gode stell
7b. Tiltaksplan for døende
7c. Tegn på at døden er nærforestående
7d. Ikke medikamentelle tiltak
7e. Pårørendemedvirkning
8. Egenomsorg av seg selv og kolleger i palliativ pleie
8a. Kollegaveiledning
8.b Refleksjon/deling av erfaringer
Leave a Reply